backup.png

Wij zijn de Oosterparkkerk

Waarom een kerk?

Wij zijn een kerkgemeenschap waar het draait om het goede nieuws van Jezus Christus. Dat hij stierf aan het kruis en opstond uit de dood. Dat laat ons zien dat wij zondiger zijn dan wij ooit hebben durven geloven en tegelijk meer geliefd en geaccepteerd dan we ooit hebben durven hopen. Om uit dat goede nieuws te leven, dat is oefenen. Dat doen we samen als kerk. Iedereen is hierbij van harte welkom.

De Oosterparkkerk

De Oosterparkkerk is een diverse, informele gemeente. Iedereen is welkom.

We komen samen op zondag, maar soms ook doordeweeks. Er vinden dan allerhande activiteiten plaats, zoals het ochtendgebed en de inloopochtend op woensdag en vrijdag, de Alpha cursus (een kennismaking met het christelijk geloof), bijbelonderwijs (catechese) voor de tieners en de Voedselbankmaaltijd. Met kerst is er sinds jaar en dag het Lichtjespad in het Oosterpark. Ook komen Oosterparkkerkers met elkaar samen in hun buurt. En elk jaar is er een barbecue!

De Oosterparkkerkers wonen in Amsterdam-Oost, maar ook verspreid over de rest van de stad. Er woont er dus altijd wel eentje bij je in de buurt.

Gereformeerd

De Oosterparkkerk is onze voornaam. Onze achternaam is Nederlandse Gereformeerde kerk Amsterdam-Oost. Wij horen bij het kerkverband van de Nederlandse Gereformeerde kerken. De naam 'gereformeerd' heeft allereerst historische betekenis: ontstaan in de tijd van de Reformatie in de zestiende eeuw. Dat is onze traditie waar we van houden. Gereformeerd betekent dat we de Bijbel zien als de manier waarop God tot ons spreekt. Iedereen kan en mag die Bijbel lezen. We proberen te begrijpen wat de Bijbel betekent op de plek en de tijd waarin we nu leven.

Nieuwsgierig? Kom langs op woensdagochtend of vrijdagochtend tussen negen en half één.

Wil je meer weten of overweeg je lid worden? Bel, app of mail gerust dominee Marinus 06 140 476 38 | dominee [at] oosterparkkerk.nl

Oosterparkkerkers
uitgelicht

WhatsApp+Image+2021-03-05+at+21.09.08.jpg

Bonne Oudman

Hoi, ik ben Bonne Oudman en ik hoor al vanaf mijn geboorte bij de Oosterparkkerk. De OPK is een bijzondere plek. Een plek om te ontdekken hoe je relatie tot God is.

Deze ontdekking is voor mij nog in volle gang, ik vind de kerk en de Bijbel iets heel moois. Alles past als een soort grote puzzel in elkaar. Op deze manier ben ik ook elke week dichter bij God aan het komen!

Unknown.jpg

Reza Majidi

Nadat ik in Nederland was gekomen maakte ik voor het eerst kennis met de Oosterparkkerk via mijn oom Egbal.

Daarna wilde ik graag meer mensen leren kennen en vrienden maken. Via dominee Marinus ben ik uiteindelijk lid geworden. Omdat ik graag iets wilde bijdragen en mijn broers en zussen van de kerk wilde dienen, ben ik een van de kosters van de kerk geworden.

Marinus de Jong

Sinds begin 2019 ben ik met veel plezier predikant van de Oosterparkkerk. Gods genade en liefde in Christus is wat mij drijft en vormt de rode draad in mijn werk..

Het is heel bijzonder om dat op veel verschillende manieren te doen: zondags in de liturgie en de preek, doordeweeks in een gesprek met een buurtgenoot of met een gemeentelid of samen met een groep tieners tijdens de catechese. Het is uitdagend en verrassend om dat eeuwenoude geloof en de Bijbel steeds weer te verbinden met mensen anno nu.

Samen met mijn vrouw en drie jonge kinderen woon ik in de Bijlmer in een heuse pastorie. Naast mijn werk als predikant ben ik ook onderzoeker aan het Neo-Calvinism Research Institute aan de Theologische Universiteit Kampen. Ik loop hard en maak graag muziek (piano, zang). Mijn guilty pleasure is oude muziek.

Meer hier: linktr.ee/jmarinusdejong

Nienke Hofsink

Sinds september 2022 ben ik buurtdominee en dat doe ik ontzettend graag.

Over de buurt: ik ben benieuwd naar buurtgenoten en hun levensverhalen. Ik hoop dat de Oosterparkbuurt een plek is waar mensen zich veilig en gezien voelen en waarin we samen bijdragen aan een leefbare stad.

Dan over ‘dominee’: ik vind het zo waardevol dat we onze levens mogen leven in het licht van God. Daar praat ik graag over door.

Ik werk ook op het St. Nicolaaslyceum als docent Levensbeschouwing en ik woon in een woongroep voor moeders en kinderen die opvang nodig hebben.

En dan ook mijn guilty pleasure: ik eet als ontbijt, al vanaf mijn 13e, broodjes pindakaas en hagelslag.

Neem gerust contact met me op!

nienke@oosterparkkerk.nl

119441435_348095486332304_7755013733408833152_n.jpg

Margriet Valkman

De gemeente van de Oosterparkkerk is mijn ‘Amsterdamse familie'. Het is een groep mensen die ik misschien niet zelf zou hebben uitgezocht maar die me in de loop van de jaren heel dierbaar is geworden.

Ze waren er bij toen ik met Jaap trouwde in ons mooie kerkje en bij de doop van onze drie zonen. Ik ben blij met ze! Ze zorgen ervoor dat ik niet in een `bubbel' terechtkom met allemaal mensen die op mij lijken. Ik leer van hun verhalen en van onze gezamenlijke oefening om een christelijke gemeente te zijn. Dat gaat met vallen en opstaan. Met heel veel warmte denk ik terug aan de keren dat we voor elkaar hebben gebeden bij ziekte, bij het vieren van feestdagen en de gezellige startweekenden (vooral aan de keren dat we samen hebben gekampeerd). Ons geloof in God heeft ons op een mooie manier bij elkaar gebracht in de Oosterparkkerk.

Jan Bezemer

Maar liefst 50 jaar lang al is Jan lid van de Oosterparkkerk. We vroegen hem waarom:

“Trouw is een sleutelwoord in de Bijbel. Psalm 118 begint met: Loof de Heer, want Hij is goed, eeuwig duurt Zijn trouw.  En Psalm 89 begint met: Van Uw liefde, Heer, wil ik zingen, van Uw trouw getuigen. Die trouw vind ik in deze kerk en dat bindt ons samen. Daarvan zingen we en horen we iedere zondag.”

59358439_725686097849514_6637231971481157632_n.jpg

Geschiedenis

Wist je dat de Oosterparkkerk ontworpen is door dezelfde architect als die van het aquarium van Artis, de Keizersgrachtkerk en café restaurant De Ysbreeker?