Het gebouw

Geschiedenis

De Oosterparkkerk is een bijzonder en sfeervol kerkgebouw, dat meer dan een eeuw oud is. In 1904 werd het gebouw, gelegen op de hoek van het Oosterpark en de Tweede Boerhaavestraat, in gebruik genomen door de doopsgezinde gemeente van Amsterdam. In 1975 nam de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) het gebouw over.

Het kerkgebouw is ontworpen door de architect Abraham Salm (1857-1915). Het eerste ontwerp dateerde uit 1902, en na wat aanpassingen kon de kerk en de naastgelegen kosterswoning, worden gerealiseerd.

oosterparkkerk_amsterdam.jpg

voorgevel_oosterparkkerk.jpg

Exterieur

Hoewel het geen groot kerkgebouw is, heeft de architect de kerk toch een herkenbare plaats gegeven tussen de overige bebouwing aan de westzijde van het Oosterpark.  De gevel ligt iets achter de rooilijn van de naastgelegen huizen, zodat een kleine ‘voorhof’ ontstaat. De bakstenen gevels zijn verlevendigd met banden van bruinverglaasde bakstenen en natuurstenen lijsten en ornamenten. De banden lopen door in de gevel van de kosterswoning. De brede voorgevel is afgewerkt met natuurstenen lijst. Op de hoeken en op de top van de gevel staan pinakels.

Een hardstenen bordestrap leidt naar ingang onder een smeedijzeren luifel. Daarboven is op een natuurstenen plaquette de oorspronkelijke naam en de bouwdatum aangebracht. Aan de zijgevel bevinden zich grote glas-in-loodramen tussen getrapte en met natuursteen afgewerkte steunberen. Midden op het dak staat een kleine torentje, een dakruiter.

Interieur

Binnen is de kerkzaal uitgevoerd met een breed troggewelf: een gebogen, gestucte dakconstructie. Er is een galerij met extra zitplaatsen. Een houten podium bood in de begintijd plaats aan een hoge preekstoel en aan twee grote kachels, die ieder tegen een zijwand stonden. Achter het podium is een aparte ruimte voor het orgel.

Met de overgang naar de nieuwe gemeente in 1975 werden het oude podium, de banken en de preekstoel uit de kerk verwijderd. Een nieuwe preekstoel, podium en stoelen kwamen er voor in de plaats. Later werden er nog enkele kleinere aanpassingen verricht; ook werd de kosterwoning verbouwd, waarmee enkele kamers beschikbaar kwamen voor activiteiten. In 2020-21 is het hele kerkgebouw gerenoveerd.

Audiotour

In de Oosterparkkerk audiotour vertellen wij je in diverse afleveringen meer over ons monumentale kerkgebouw en haar gebruikers door de jaren heen.

Het orgel

Wist je dat het orgel gebouwd is door de bouwer van het orgel in het Concertgebouw? Het orgel werd in 1904 gebouwd door Maarschalkerweerd & Zoon uit Utrecht.

In 1958 restaureerde de firma Willem van Leeuwen (Leiderdorp) het orgel en wijzigde daarbij de dispositie. Dat gebeurde nogmaals in 1971, nu door Adema's Kerkorgelbouw (Amsterdam). In 2008 reviseerde Flentrop Orgelbouw het orgel.

Bij de renovatie in 2020-2021 werd het hele orgel opgeknapt. Voor meer details over het orgel, zie orgelsite.nl