Wat je kan verwachten

 
 

Een kerkdienst begint met geroezemoes en eindigt een kleine anderhalfuur later met koffie.

2019_01_13 Intrede Marinus_5647.jpeg

Het stuk ertussen kun je zien als een gesprek tussen God en mensen. Dan praat de één, en dan antwoordt de ander. Om dat een beetje ordelijk te laten verlopen zijn er een aantal vaste onderdelen:

Aankomende diensten

Zo gaan we van start

 

Iets voor 10 uur: de band of het orgel speelt nog wat, de mensen zoeken een plekje, lekker vooraan of juist helemaal achterin.

De kerkdienst begint met het aansteken van de kaars, een teken van het licht van Christus in de wereld.

Daarna ontvangen we een groet de mensen namens God.

 

vervolgens..

  • We zingen. Dit kunnen eeuwenoude psalmen zijn of nieuwe liederen. Vaak vol aanbidding en dankbaarheid, maar er zijn ook liederen waarin je woede of schaamte kwijt kunt. Afwisselend begeleidt het orgel of een band.

  • We lezen uit de Bijbel. We geloven dat God hierin tot ons wil spreken.

  • Er is aandacht voor de kinderen in de dienst of ze kunnen naar een van de kinderclubs (4-12). Er is ook een crèche voor de allerkleinsten

  • De dominee houdt een overdenking of preek. Hierin wordt de Bijbellezing verbonden aan onze levens vandaag de dag.

  • Er is gebed. Hierin spreken we met God. We danken en aanbidden hem en bidden voor de wereld en voor onszelf.

  • Elke dienst zamelen we geld in voor een goed doel: de collecte. Geven hoort erbij.

  • We vieren het Avondmaal (in de ochtend ja, je leest het goed) in navolging van Jezus zelf. Met dit ritueel gedenken we zijn dood. We vieren onze verbinding met Hem en met elkaar.

2019_01_13 Intrede Marinus_5986.jpeg
 

Speciale gebeurtenissen

Doop
Soms wordt er in de kerkdienst iemand gedoopt. Er wordt dan een beetje water over iemand gesprenkeld. Dit is een teken dat deze persoon bij God en bij de kerk hoort en dat hij door Jezus schoon is gewassen.

Belijdenis
Als je als kind gedoopt bent leef je toe naar het moment om zelf voor God te kiezen. Dat spreek je hardop uit bij je belijdenis. Vanaf dat moment ben je volwaardig lid van de kerk. Als je nog niet gedoopt bent, wordt je na je belijdenis gedoopt.

 
 

Afsluiting

 

Tot slot is er een zegen waarin je Gods vrede meekrijgt voor de week die komt.

Joe, koffie!

En dan is er dus de koffie… niet onbelangrijk. In het kerkgebouw of bij goed weer in het park.

2019_01_13 Intrede Marinus_5977.jpeg
 
 

De kerkkalender

Elk jaar vieren we de feesten Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. We vieren dan de geboorte, de opstanding en hemelvaart van Jezus. En met Pinksteren vieren we dat God zijn Geest stuurde om ons te helpen. Maar ook minder bekende zondagen zoals Aswoensdag, het begin van de vastentijd richting Pasen en de Doop van Jezus in de tijd na kerst. Er zijn ook andere bijzondere zondagen, waarin bijvoorbeeld wordt extra nadruk ligt op bidden of danken, of overledenen worden herdacht.

Maar welke kerkdienst het ook is: iedereen is altijd welkom.