Pinksteren 2022: een breuk geheeld

Op zondag 5 juni, Pinksteren, is de kerkdienst van de Oosterparkkerk op een andere locatie en in samenwerking met de Weteringkerk. Dit is een moment met kerkhistorische betekenis omdat dit een eerste stap is naar het helen van een breuk die in de jaren ‘60 ontstond.

In de jaren ‘60 kwamen spanningen binnen de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt) landelijk tot een breuk. Zo ontstonden de Nederlands Gereformeerde Kerken. Ook in Amsterdam ging het er hard aan toe. De vrijgemaakten waren in de minderheid zodat zij elders moesten samenkomen. Dit ging dwars door vriendschappen en families heen.

Al langer is de relatie gelukkig weer vriendschappelijk, maar in 2023 worden de landelijke kerken weer één kerk. Een bijzonder moment: zij gaan verder onder de naam Nederlandse Gereformeerde Kerken (de oude naam, met een extra ‘e’). Ook in Amsterdam zoeken we toenadering en dat willen we markeren met een gezamenlijke kerkdienst met avondmaalsviering op Pinksteren, het feest van de heilige Geest.

De kerkdienst is om 9:30 in de Weteringkerk, Veluwelaan 20 in Amsterdam. Ds. Jan van Helden en ds. Marinus de Jong zullen samen voorgaan. Vooraf aan de avondmaalsviering besteden we aandacht aan de breuk en het herstel. Na afloop is er gelegenheid om samen te eten en nader kennis te maken.

Die dienst is hier terug te zien https://youtu.be/QmNn0R7xWuY

Serie Pelgrimspsalmen